Meer dan 400 nieuwe ISRI bestuurdersstoelen voor GVB
In 2020 heeft het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB het aanbestedingsproject voor de levering, montage en het onderhoud van bestuurdersstoelen voor trams toevertrouwd aan EBLO Seating. EBLO uit Zwijndrecht is al enkele jaren een vertrouwde ISRI importeur in de Benelux en het Verenigd Koninkrijk met veel ervaring als het gaat om OV-stoelen voor bus, trein en tram. Mede hierdoor kregen zij dit project toegewezen. Naast officiële importeur is EBLO eigenaar van ISRI.nl. EBLO heeft meer dan 400 nieuwe ISRI bestuurdersstoelen voor trams geleverd en gemonteerd. Bovendien hebben zij een geavanceerde online tool ontwikkeld om de conditie van alle stoelen van het GVB te kunnen monitoren.


Het is van essentieel belang dat de stoelen van GVB voldoen aan alle wettelijke voorschriften, waaronder de eis voor brandwerende bekleding volgens de norm EN45545. Speciaal voor dit project heeft EBLO de brandwerende bekleding op maat laten maken en hebben zij alle stoelen zelf gestoffeerd. Uiteindelijk heeft EBLO uitstekend werk verricht door de meer dan 400 stoelen volgens de wensen en specificaties van de klant vakbekwaam in te bouwen.

Het inbouwen van de stoelen vond plaats in de grote loods van GVB, waar de trams worden gestald en waar indien nodig het onderhoud aan trams plaatsvindt. De montage van alle stoelen was een enorme klus die met grote zorgvuldigheid en tevredenheid is uitgevoerd. Alle stoelen zijn voorzien van een bedieningskaart, waarmee de bestuurder de stoel voor aanvang van de dienst nauwkeurig kan instellen.

Bovendien is op elke bestuurdersstoel een label met een QR-code aangebracht. Elke stoel is hierdoor digitaal geregistreerd in de online tool. Als er periodiek preventief onderhoud nodig is, wordt dit automatisch in de tool aangegeven. Hierdoor wordt het aanstaande onderhoud inzichtelijk en zal een tram niet zomaar stil komen te staan door een plotseling defect van een stoel. Het is een prioriteit van GVB om beschikbaarheid van alle stoelen in de trams te garanderen.

Manager Projecten Tram bij GVB, Edwin van Zetten, merkte treffend op: "Een groot voordeel ten opzichte van de oude stoelen is de preventieve inspectie en het onderhoud. Voorheen repareerden wij een stoel alleen als er een melding kwam dat er iets defect was. Dan was het al te laat en stond de tram een aantal uren stil. Nu voeren we preventief onderhoud uit en worden kussens en andere onderdelen standaard na een bepaalde periode vervangen. Hierdoor rijdt ons personeel altijd op comfortabele stoelen, wat gezondheidsklachten zoals rugpijn helpt voorkomen."

De oude bestuurdersstoelen van de trams zijn overgebracht naar de werkplaats van EBLO. Hier worden alle oude stoelen gedemonteerd en zullen de onderdelen worden zo veel mogelijk hergebruikt.

Na de montage van alle ISRI stoelen in de trams heeft onze adviseur Marcel Kool diverse ergocoaches van GVB instructies gegeven over de juiste zithouding. Ook gaf hij uitleg over en het correct instellen van de stoel. EBLO biedt technische ondersteuning aan de monteurs van GVB om samen ervoor te zorgen dat alle tramchauffeurs van GVB zo ergonomisch verantwoord kunnen zitten.
Aan het woord:
"Het uitgangspunt van GVB was om de nieuwe tramstoelen van preventief onderhoud te voorzien. Dit om de kwaliteit van de stoelen langer te kunnen garanderen. Hierdoor komen de trams niet onverwachts stil te staan vanwege een kapotte stoel. Tevens zullen de chauffeurs van de tram minder snel lichaamsklachten ondervinden, omdat de stoel langer in goede staat blijf."